دستگاه برش واترجت

دستگاه برش واترجت (Water jet machining) که به آن جت آب نیز گفته میشود، از یک جریان فشار بالای آب برای هدف برشکاری و تمیزکاری استفاده میشود که بر مبنای تکنولوژی CNC کار میکند. این دستگاه دارای سرعت بالا و همچنین دقت بیشتر، خاصیت برشکاری غیر حرارتی دارد که به صورت سرد انجام میشود و چون قابلیت تنظیم فشار وجود دارد میتواند هر جسمی را که در محل نازل قرار میگیرد برش دهد.
این دستگاه از 5 بخش اصلی تشکیل شده که عبارتند از: پمپ قوی، کلگی برش، تانک زیرین، مخزن گارنیت (دستگاه های برش واترجت با قدرت کمتر مجهز به این سیستم نیستند) و سیستم کنترل کننده.
دستگاه واترجت با دو قابلیت برش با استفاده از فشار بسیار زیاد آب خالص و یا مخلوط آب و ماده ساینده است که استفاده از مواد ساینده برای برش مواد سخت و برش با آب خالص برای مواد نرم امکان پذیر است. جنس مواد ساینده بسته به جنسی که باید ماشین کاری شوند انتخاب میشود و پس از مصرف قابل بازیافت نیست ولی پساب آب معمولا به اندازه کافی تمیز است که می تواند یک فاضلاب را تصفیه و دفع کند.

تمام واترجت ها از همان اصل استفاده از آب فشار قوی توسط نازل پیروی میکند. اکثر ماشین آلات این کار را با استفاده از راه اندازی آب از طریق پمپ فشار بالا به دست می آورند که برای ایجاد فشار دو نوع پمپ وجود دارد: پمپ تقویت کننده و پمپ محرک مستقیم یا میل لنگ.

پمپ تقویت کننده با استفاده از روغن هیدرولیک فشار را ایجاد تا آب را از طریق یک سوراخ کوچک حرکت دهد. آب در امتداد لوله فشار قوی به نازل دستگاه واترجت منتقل میشود. آب توسط یک روزنه الماس به یک پرتو نازک متمرکز میشود. این پرتوی آب از نازل خارج میشود و مواد را با سرعت 2500 فوت بر ثانیه (760 متر بر ثانیه) برش میدهد. این فرآیند برای واترجت ها با مواد ساینده تا زمانی که آب به نازل برسد یکسان است. در اینجا ساینده هایی مانند گارنت و اکسید آلمینیوم از طریق ورودی به نازل وارد میشود سپس ساینده در یک لوله با آب مخلوط میشود و در انتها با فشار زیاد خارج میشود. در برش مواد سخت با ماده ساینده آب با فشار 4000 تا 6200 (بسته به قدرت پمپ) از نازل خارج میشود.

موارد استفاده برای برش مواد 

ساخت قطعات ماشین، هنر، معماری

صنایع معدن، هوا فضا، پتروشیمی، دریایی، فولاد

آلمینیوم، آهن، تیتانیوم ،فلز، سرامیک، سنگ ،لاستیک، پلاستیک، کامپوزیت ،چوب شیشه، فایبر گلاس و مقوا

مزایای برشکاری با واترجت :

  • برش هرگونه ماده در همه ابعاد و دستیابی به شکل های سه بعدی و پیچیده
  • امکان برش گوشه های تیز، مورب، و اشکال با حداقل شعاع
  • جلوگیری از تولید گرما بر روی قطعه که باعث تغییر رنگ و تغییر خواص مکانیکی نمیشود
  • جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش مکانیکی
  • نسبت به برشکاری پلاسما دقت بالاتری دارد و نسبت به دستگاه لیزر ارزانتر است
  • ایمنی و سرعت بالا (سرعت به پارامتر هایی از جمله سختی و ضخامت ماده، کیفیت لبه ها و پیچیدگی طرح بستگی دارد یعنی با افزایش اینها سرعت دستگاه کاهش می یابد.)
  • آلوده نکردن محیط زیست (برش با دستگاه واترجت فاقد دود و غبار و مواد آلاینده سمی میباشد) و عدم دور ریز مواد اولیه
  • برش باریک و لایه برداری اندک
  • مصرف انرژی کم

معایب دستگاه واترجت:

  • برای حکاکی مناسب نیست چرا که دقت لازم برای ایجاد طرح را ندارد و برای ضحامت بین 0.038 تا 0.2 میلی متر مناسب است.
  • و مهمترین نکته این است که نسبت به لیزر دقت و سرعت کمتری دارد.

این دستگاه، فولاد تا ضخامت 150 میلی متر و برخی مواد دیگر را تا 500 میلی متر برش میدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *